“Wajah Salwati Berseri-Seri Nampak Seolah-olah 4rwh Sedang Tidur” Baru 3 Hari Bernikah, Isteri ‘Pergi’ Buat Selamanya

 

Kita telah mendengar khabar duka mengenai insiden yang berlaku di Lebuhraya Plus yang telah meng0rb4nkan dua nyw4 dan beberapa orang yang terlibat telah cder4 dalam insiden itu.

Insiden itu berlaku di Kilometer 317, Lebuhraya Utara Selatan (PLUS) arah selatan berhampiran susur keluar Tapah.

Lebih menyedihkan lagi adalah apabila salah seorang yang terkorban adalah penumpang yang menaiki Myvi turut disahkan terk0rb4n.

Mgs4 dikatakan baru sahaja melangsungkan pernikahan pada sabtu lalu.

Mgs4 adalah Salwati Yaakob, 28, bersama suaminya, Azman Syah Gusti, 28, serta seorang rakannya, Radhiah Sumeli, 28

Mereka dalam perjalanan menaiki Perodua Myvi dari Kuala Kedah ke Sungai Buloh untuk majlis resepsi sebelah pengantin lelaki dijadualkan pada 23 dan 24 November ini.

Menurut Azman Syah sebelum kejadian isterinya banyak tersenyum dan mengatakan suka melihatnya ketika dia memandu.

“Isteri saya suka tersenyum dan suka melihat saya (semasa saya memandu) sepanjang perjalanan”, ujarnya kepada Berita Harian

“Sudah tentu saya sedih kerana kami baru melangsungkan pernikahan Sabtu lepas, namun saya reda walaupun sedih dengan pemergiannya,” katanya ketika ditemui di Unit Forensik Hospital Tapah di sini, hari ini.

Selain itu, Azman turut cedera di jari kanan dan rakan mereka Radhiah dikatakan p4t4h kaki kiri dalam insiden kira-kira jam 11 malam itu.

Bercakap mengenai persiapan majlis, pihaknya telah menyediakan semuanya termasuk bapanya sudah menempah lembu serta lebih 500 kad undangan sudah diedarkan.

Zaimah adalah ibu kepada Salwati Yaakub, 28, pengantin baru yang meniinggaI duni4 dalam km4langan di Kilometer 317 Lebuhraya Utara Selatan berhampiran susur keluar Tapah, malam tadi.

Ibu mangsa, Zaimah Hamim, 46, berkata, anak sulungnya itu tidak menunjukkan sebarang perubahan sebelum bertolak pulang ke Selangor pada petang semalam.

“Kami berborak seperti biasa sebelum mereka bertolak ke Kuala Lumpur, tidak nampak apa-apa perubahan pun,” ujar ibu mangsa.

“SAYA sempat tengok wajah anak, Salwati berseri-seri ketika hendak dik4f4ankan, malah nampak seolah-olah 4rwh sedang tidur.

Menurutnya, dia hanya mengetahui kma4langan mera4gut nya4wa anak sulungnya itu pada 12 tengah malam tadi selepas dihubungi menantunya, Azman Syah Gusti, 28.

Katanya, Salwati kelihatan sangat gembira ketika majlis pernikahannya Sabtu lalu malah dia yang sibuk menguruskan persiapan untuk majlis itu.

“4rwh kata dia nak balik sini sehari selepas majlis di sebelah pihak suaminya 24 November ini kerana mahu berbulan madu di Langkawi pada 25 November depan.

“Saya tanya dia kenapa cepat sangat dia nak balik sini, dia kata mungkin ini kali terakhir dia nak jalan-jalan di sini,” katanya ketika ditemui di Tanah Perkuburan Islam Kampung Ulu, Kuala Kedah, Alor Setar, hari ini.

Zaimah berkata, dia sempat berpesan pada 4rwh dan menantunya supaya berhati-hati ketika bertolak ke Kuala Lumpur pada 6 petang semalam.

Katanya, ketika itu tak nampak banyak sangat petanda pada Salwati, cuma dia kelihatan gembira dan riang sepanjang pulang ke kampung kali ini.

“Ayahnya, Yaakob Bahrin, 50, baru saja meniinggaI duni4 dalam perahu ketika menangkap ikan di laut pada Mac lalu dan kini saya kehilangan 4rwh anak pula.

“Segala khemah kenduri pada hari majlis perkahwinannya baru ditanggalkan, semalam tetapi dipasang semula hari ini untuk menyambut jna4zahnya,” katanya.

Zaimah berkata, 4rwh bertugas sebagai akauntan dan tinggal di Ampang, Selangor manakala menantunya bekerja sebagai juruteknik di ibu negara.

Katanya, sebaik menerima berita kemalangan mengenai anaknya, dia bergegas ke Hospital Tapah untuk melihat keadaan jenazah anaknya.

“Saya masih sibuk mengemas barang hantaran dan kenduri, tapi tak sangka pula ia akan berakhir dengan kesedihan,” katanya.

Jenazah Salwati selamat dikbvmiikan di Tanah Perkuburan Islam Kampung Ulu, Kuala Kedah pada 6.30 petang hari ini.

Sementara itu, bapa mentua Salwati, Gusti Tasir, 56, berkata, pihaknya sedang berbincang sama ada untuk meneruskan majlis perkahwinan itu atau sebaliknya.

Katanya, 4rwh menantunya seorang yang sangat baik dan periang, malah sebelum kejadian Salwati banyak bersembang dengannya.

“Ini menantu kedua saya…sebaik menerima berita 4rwh dah tak ada, saya dan isteri menangis kerana susah nak dapat menantu sebaik 4rwh.

“Dia cakap pun lembut dan baik sebab tu saya tertarik dengan 4rwh,” katanya.

Kemalangan tujuh kenderaan malam tadi membabitkan 13 mgs4 termasuk dua daripadanya maut.

Rosli Abdul Majid 52 yang merupakan pemandu treler berkata ketika kejadian dia dalam perjalanan dari Pulau Pinang ke Johor untuk menghantar barang.

“Kemalangan awal berlaku antara lori penghantaran barangan pos dengan Perodua Myvi serta satu lagi lori yang kemudian meninggalkan lokasi kejadian sejurus kemalangan berlaku”.

“Saya cuba mengelak namun kenderaan hilang kawalan sebelum merempuh Mitsubishi Pajero mengakibatkan pacuan empat roda itu terhimpit antara treler saya dengan lori penghantaran barangan pos,” katanya ketika ditemui di lokasi insiden.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Tapah, Superintendan Wan Azharuddin Wan Ismail memaklumkan secara keseluruhan lapan kenderaan terbabit dalam kemalangan itu membabitkan 14 mangsa semuanya dengan dua maut manakala tiga cedera dan sembilan lagi terselamat.

Menurut beliau lagi, kenderaan yang terbabit adalah treler muatan kertas, lori penghantaran barangan pos, treler muatan gula, Mitsubishi Pajero, Perodua Myvi, Honda Accord, Perodua Axia dan sebuah lagi kenderaan yang belum dikenal pasti.

Katanya, mangsa yang maut adalah penumpang hadapan Perodua Myvi, Salwati Yaakob, 28, dan penumpang belakang Mitsubishi Pajero, Beh Xiu Zhung, 5.

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Sumber : hmetro, Sinar Harian

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*